Ἡ παραδοση τῆς Ἐκκλησίας μας ὑπαγορεύει στὴν κάθε μητέρα ποὺ γεννάει τέκνο, κατὰ τὴν τεσσαρακοστὴ ἡμέρα ἀπὸ τὴ γέννησή του, νὰ προσέρχεται στὸ ναό, γιὰ νὰ σαραντίσει, ἢ γιὰ νὰ ἐκκλησιάσει τὸ παιδί της. Αὐτὴ ἡ συνήθεια τοῦ σαραντισμοῦ εἶναι πολὺ παλαιά, ἤδη ἀπὸ τὰ χρόνια τῆς Παλαιᾶς Διαθήκης.
Ἡ ἴδια ἡ Παναγία μας, ὅταν ἔτεκε τὸν Κύριο μας Ἰησοῦ Χριστὸ κατὰ τὴν τεσσαρακοστὴ ἥμερα ἀπὸ τῆς Γεννήσεώς Του, Τὸν ἔφερε στὸ Νομικὸ Ναὸ καὶ Τὸν παρέδωσε στὰ χέρια τοῦ Δικαίου Συμεών. Αὐτὴ τὴν ἱερὰ παραδοση, τὴν ὁποία ἐμεῖς ὅλοι οἱ χριστιανοὶ παραλάβαμε ὡς παρακαταθήκη ἀπὸ τὴν ἰδία τὴ Θεοτόκο Μαρία καὶ τὴν Ἀποστολικὴ Παράδοση, διατηρεῖ ἡ Ἁγία μας Ἐκκλησία μέχρι σήμερα.
Ὁ χρόνος τῆς παραμονῆς τῆς λεχῶνας μέσα στὸ σπίτι εἶναι 40 ἡμέρες. Τὴν τεσσαρακοστὴ ἐξέρχεται μὲ τὸν σύζυγό της καὶ τοὺς οἰκείους της καὶ ἔρχεται στὸ ναὸ γιὰ νὰ ἐκκλησιάσει τὸ παιδί της, νὰ εὐλογηθεῖ ἡ ἴδια καὶ μὲ τὶς εὐχὲς τῶν ἱερέων ν᾿ ἀρχίσει καὶ πάλι νὰ προσέρχεται στὸ Ναὸ γιὰ νὰ ἐκκλησιάζεται, νὰ λειτουργεῖται καὶ νὰ μεταλαμβάνει τῶν ἀχράντων Μυστηρίων. Ὁ Σαραντισμός, ὅπως ἀναφέρει ἡ ἴδια ἡ ἀκολουθία, ἐπιτελεῖται: «διὰ τοῦ καθαρισμοῦ ἀπὸ πάσης ἁμαρτίας καὶ ἀπὸ παντὸς ῥύπου», καὶ ἡ γυναίκα προσέρχεται στὴν Ἐκκλησία γιὰ ν᾿ ἀξιωθεῖ ἀκατακρίτως νὰ μετάσχει στὰ Ἅγια Μυστήρια.
Οἱ ἡμέρες τοῦ Σαραντισμοὺ εἶναι καθορισμένες. Πολλὲς γυναῖκες ζητοῦν μισοσαραντισμό. Αὐτὴ ἡ ὀρολογία προῆλθε ἀπὸ τοὺς ἰδίους τοὺς λαϊκοὺς οἱ ὁποῖοι καὶ αὐθαιρέτως ζητοῦν τὴν ἀλλαγὴ τῆς ἀνὰ τοὺς αἰῶνας παραδόσεως τῆς Ἐκκλησίας μας ποὺ θέλει τὸν σαραντισμό.
Σ᾿ αὐτὸ τὸ σημεῖο καλὸ εἶναι νὰ ἐξηγηθεί τί ὁρίζει ἡ Ἐκκλησία μας. Μισοσαραντισμὸς δὲν ὑπάρχει! Ὑπάρχει μόνον Σαραντισμὸς ὡς ἀκολουθία ποὺ διαβάζεται μόνο τὴν 40ή ἡμέρα ἀπὸ τὴ γέννηση τοῦ παιδιοῦ καὶ μόνον στὸ Ναό, παρουσία τῆς μητέρας καὶ τοῦ παιδιοῦ. Μισοσαραντισμὸς δὲν εἶναι ἡ κατὰ τὸ ἥμισυ ἀνάγνωση τῆς ἀκολουθίας τοῦ Σαραντισμοῦ.
Οἱ πιστοὶ οἱ ὁποῖοι καλοῦν γιὰ μισοσαραντισμὸ τὸν ἱερέα στὸ σπίτι τους, θὰ πρέπει νὰ ξέρουν ὅτι ὁ ἱερέας δὲν ἐπιτρέπεται νὰ διαβάσει τὴν ἀκολουθία τοῦ Σαραντισμοῦ κατ᾿ οἶκον, γιατὶ αὐτὴ καθ᾿ ἑαυτὴ ἡ ἀκολουθία ἐπιγράφεται ὡς ἀκολουθία «Εἰς τῷ ἐκκλησιᾶσαι τὸ παιδίον» καὶ ὁ ἐκκλησιασμὸς γίνεται μόνον στὸ Ναό.
Προφανῶς κάποιοι νομίζουν ὅτι ὁ ἱερέας ἐπισκεπτόμενος τὸ σπίτι λεχῶνας καὶ διαβάζοντάς τις εὐχὲς «τῆς πρώτης ἡμέρας καὶ τῆς ὀγδόης», ἔκαμαν μισοσαραντισμό. Ὅμως αὐτὸ πρέπει νὰ διευκρινίζεται ἀπὸ τοὺς ἱερεῖς οἱ ὁποῖοι κατὰ τὴν ποιμαντική τους ἐπισκέψη πρὸς εὐλογία, θὰ πρέπει νὰ ἐνημερώνουν σωστὰ ὡς πρὸς τὶ ἱερολογούν. Ἔτσι σιγὰ σιγὰ θὰ γνωρίσουν καὶ οἱ πιστοὶ τὴ λειτουργική τάξη. Πάντως μισοσαραντισμὸς δεν ὑπάρχει, οὔτε ὡς ἀκολουθία, οὔτε ὡς τάξη!
Πολλὲς μητέρες λεχῶνες, ἐπειδὴ ἐργάζονται καὶ θέλουν νὰ ἐξέλθουν πιὸ γρήγορα ἀπὸ τὸ σπίτι τους, ζητοῦν τὸ σαραντισμὸ νωρίτερα ἀπ᾿ τὶς 40 ἡμέρες. Αὐτὸ ὅμως δεν εἶναι σωστό. Ἡ παραδοση θέλει τὴ λεχῶνα 40 ἡμέρες στὸ σπίτι, ὅπως ἐπίσης θέλει καὶ τὸ παιδὶ νὰ προσέρχεται μὲ τὴν μητέρα τοῦ τὴν 40ή ἡμέρα στὸ Ναό. Ἐὰν ὁ σαραντισμὸς ἐπρόκειτο γιὰ ἀκολουθία ποὺ μποροῦσε νὰ τελεσθεῖ πιὸ μπροστὰ ἢ πιὸ μετά, δὲν θὰ ἔπαιρνε αὐτὴ τὴν ὀνομασία του ἀπὸ τὶς τεσσαράκοντα ἡμέρες. Ἑὰν ὅμως ὑπάρχει σοβαρὴ ἀνάγκη, ἂς ἐξέρχεται μὲ συναίσθηση.
Σὲ νεότερο Εὐχολόγιο τῶν ἐκδόσεων Σαλιβέρου εἰσήχθη μία πρωτοφανὴς ἀκολουθία μὲ τὸν τίτλο: «Εὐχὴ εἰς γυναῖκα Λεχὼ εἴκοσι ἢ δέκα πέντε ἡμερῶν». Ἡ εὐχὴ αὐτὴ «Κύριε ὁ Θεὸς ἡμῶν ὁ ἀληθινὸς ἄρτος τῆς ζωῆς...» δημοσιεύθηκε γιὰ πρώτη φορὰ στὸ Εὐχολόγιο τοῦ Γκόαρ[1], καὶ ἀπὸ ἐκεῖ τὴν πῆρε καὶ ὁ Ν. Παπαδόπουλος καὶ τὴν ἐξέδωσε στὸ Μέγα Εὐχολόγιον τοῦ Σαλιβέρου[2].
Αὐτὴ ἡ ἀκολουθία ὄσο καὶ ἂν φέρει τίτλο ποὺ μπορεῖ τυχὸν νὰ παραπλανήσει, δὲν εἶναι ἀκολουθία μισοσαραντισμοῦ, ἀλλὰ μία ἁπλὴ εὐχὴ σὲ γυναῖκά ποὺ ἔφερε παιδὶ στὸν κόσμο. Ὁ ἴδιος μάλιστα ἐκδότης σημειώνει ἀκριβῶς κάτω ἀπὸ τὸ τίτλο, ὅτι αὐτὴ ἡ εὐχὴ μὲ τὸν προαναφερθέντα τίτλο, «προσετέθη ἐν τῇ νῦν ἐκδόσει». Αὐτὸ σημαίνει ὅτι ἀφ᾿ ἑνὸς μὲν εἶναι νεότερη, καὶ ἀφ᾿ ἑτέρου δέ, ὅτι δὲν ἀπαντᾶται στὴ χειρόγραφη παράδοσή μας ποὺ εἶναι ἀψευδὴς καὶ βεβαία. Ἐκτὸς τούτου ἡ ὑπάρξη αὐτῆς τῆς νεότερης εὐχῆς τῶν εἴκοσι ἢ δέκα πέντε ἡμερῶν, μπορεῖ νὰ ἐξηγηθεῖ μόνον, ὅταν μελετηθεῖ σωστὰ καὶ κατανοηθεῖ ἡ ἀνάγκη ὕπαρξής της.
Ἔτσι καταλήγουμε στὸ συμπέρασμα ὅτι τὴν ἐποχὴ ἐκείνη ποὺ δημιουργήθηκε ἡ εὐχὴ αὐτή, ἐπεβάλλετο ἐκ τῶν ἀναγκῶν ἡ γυναῖκα ποὺ ἐπρόκειτο νὰ ζυμώσει τὸ ψωμὶ τῆς οἰκογενείας της, νὰ εἶναι καθαρή ἀπὸ παντὸς μολυσμοῦ. Ἡ γυναῖκα ἐπειδὴ τότε θεωρούνταν ἀκάθαρτη μετὰ τὸν τοκετό, ἀκόμα καὶ γιὰ νὰ ζυμώσει, θὰ ἔπρεπε νὰ διαβαστεῖ ἀπὸ τὸν ἱερέα, σύμφωνα πάντοτε μὲ τις ἀντιλήψεις τῆς ἐποχῆς ποὺ γράφθηκε, αὐτὴ ἡ ἄγνωστη κατὰ τὴν χειρόγραφη παράδοση εὐχή. Μόνο μέσα σ᾿ αὐτὸ τὸ πλαίσιο μπορεῖ νὰ ἐρμηνευθεῖ ἡ ὕπαρξη αὐτῆς τῆς νεοτέρας εὐχῆς.
Γιὰ τὴν θεμελίωση τῆς ἄποψής μας αὐτῆς, ὑπογραμμίζουμε μέσα ἀπὸ τὴν ἴδια εὐχὴ τὴ φράση: «καὶ τὴν ζύμην τῶν χειρῶν αὐτῆς, καὶ πάντα τὰ ἔργα τῶν χειρῶν αὐτῆς, ἵνα ἀνεμποδίστως τρέφῃ πάντας τοὺς ἐν τῷ οἴκῳ αὐτῆς...». Ἄλλωστε ὅτι δεν ἐπρόκειτο γιὰ μισοσαραντισμὸ φαίνεται καὶ ἀπὸ τὴν ἴδια ὑποσημείωση αὐτῆς τῆς ἐκδόσεως στὴν ὁποία ὁ συντάκτης τῆς εὐχῆς ἀναφέρει ῥητῶς τὰ ἑξῆς: «Ἡ εἴσοδος εἰς τὸ ναὸ τῆς ἀρτιτόκου ἐπιτρέπεται μόνον ὅταν πλη ρωθῶσιν αἱ ἡμέραι τῆς καθάρσεως αὐτῆς, ἤτοι μετὰ τὴν τεσσαρακοστὴν ἡμέρα».
όμως πάτερ, ένας άγιος των ημερών, ο μακαριστός π.Ευσέβιος Γιαννακάκης, ήρθε -χωρίς να κληθεί- στο σπίτι και μου διάβασε "μισή ευχή" όταν γεννήθηκε το παιδάκι που ήλθε με ευλογίες Του στον κόσμο..
ΑπάντησηΔιαγραφήΠιστεύω ότι το έκανε για δική μου προστασία και δύναμη και όχι για οτιδήποτε άλλο..
θα διάβασε προφανώς την ευχη της ογδόης ημέρας
ΑπάντησηΔιαγραφή